Laden...

De context van een onderhandeling definiëren

Inzicht in de strategische omgeving van een onderhandeling kan u helpen het gewenste resultaat te bereiken.

De eerste stap in elk onderhandelingsproces is het definiëren en begrijpen van de context waarin u werkt in. U moet de strategische omgeving van de onderhandeling begrijpen om succesvol te zijn. Er zijn verschillende elementen om deze context te definiëren.

Wie maakt de keuzes?

Ten eerste, wie is de beslisser en waarom doen ze dit? Hoe beter je deze spelers begrijpt en wat ze uit de onderhandelingen proberen te halen, hoe succesvoller je ze kunt benaderen.

Ten tweede, bepaal je doelen. Waar ben je in geïnteresseerd en wat heb je nodig? Door deze objectieve functies op een rij te zetten, kunt u zich tijdens de onderhandeling concentreren op het bereiken ervan en ervoor zorgen dat u ze niet per ongeluk opgeeft.

Ten derde, wat zijn de resultaten die in het spel zijn? Wat staat er op het spel? Als je kijkt naar de laatste onderhandeling, wat zijn die mogelijke eindsituaties? Wat riskeer je te verliezen? Wat riskeert u te winnen?

Bekijk de opties 

Definieer vervolgens de andere opties die u overweegt. Veel onderhandelingen hebben veel verschillende resultaten die u kunt nastreven. Door te definiëren wat deze opties zijn, kunt u beter bepalen welke u moet nastreven.

En als laatste, wat is er nodig om de deal te sluiten of te veranderen? Het is van cruciaal belang om een duidelijk begrip te krijgen van wat de andere partij ertoe zal brengen om ja te zeggen en wat uw goedkeuring zal krijgen voor de onderhandeling.

Een voorbeeld van een onderhandeling die ik heb doorgemaakt waarbij we de context duidelijk moesten definiëren was toen we probeerden een franchisebedrijf terug te kopen. De eigenaren waren op zoek naar geld. Ze wilden hun franchise aan ons als bedrijf terug verkopen. Ons doel was om toegang tot hun markt te kopen tegen een redelijke prijs. Dit waren dus de doelstellingen van de betrokken partijen. Nu waren de opties die we tot onze beschikking hadden ofwel een volledige aankoop van hun grondgebied of geen verkoop en ze zouden het behouden. We konden er geen deel van kopen en we konden die markt niet betreden zonder de aankoop te doen. Dus we hadden deze twee opties die we moesten overdenken en evalueren. We moesten begrijpen dat het vooraf veel geld zou kosten, en we moesten kijken naar ons vermogen om dat te betalen en wat dat aanbod waard zou zijn voor de franchisenemers. Door deze volledige context van de onderhandelingen te schetsen, hebben we onze onderhandelingspositie veel sterker gemaakt omdat we begrepen wat we uit de deal wilden halen.

Als je kijkt naar de onderhandelingen die je aangaat, zorg er dan voor dat je de tijd om deze context te definiëren en te documenteren, zodat u er regelmatig op terug kunt komen, uw aannames kunt testen en op schema kunt blijven om uw doelen te bereiken.

 

https://me-scan.nl

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Uit eten gaan hoort een prettige ervaring te zijn, maar wanneer een maaltijd leidt tot ernstige gezondheidsklachten, kan dat grote

...

Naamborden zijn meer dan alleen functionele items; ze geven karakter aan een huis en vormen een warm welkom voor bezoekers.

...

Bent u op zoek naar zakelijke taaltrainingen die specifiek zijn afgestemd op uw sector? Dan bent u bij The Square

...

Een verstopte afvoer kan erg vervelend zijn, vooral als u niet bekend bent met alle problemen die het kan veroorzaken.

...

De taxi-industrie heeft de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt als gevolg van technologische innovaties en veranderende trends. Hierdoor zijn nieuwe

...

Met gebruik van een unster weegschaal krijgt u de mogelijkheid om objecten te wegen in een hangende positie. Dit kan

...

Een verstandige consument kiest natuurlijk altijd voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Er zijn echter meerdere aanbieders op de markt waarop u

...

Heef je moeite met het vinden van het perfecte montuur voor je bril? Vrees je het proces van het kiezen

...

Laat ook uw zonnepanelen reinigen door een specialist die dit vaker doet. Als u zonnepanelen heeft is het een vereiste

...

Party Regelaar uit Ter Aar, in regio Alphen aan den Rijn, is een feest- en attractieverhuurbedrijf dat al jaren ervaring

...

Sinds 1990 produceert Brock Biljartfabriek & Amusement in Bornerbroek, in de omgeving van Almelo, hun eigen biljarten. Deze biljarten worden

...

Zoekt u een professionele drukkerij in Gelderland om uw almanak en ander drukwerk te laten drukken? Dan kunt u in

...

Online marketing is belangrijk voor ieder bedrijf. Er zijn verschillende strategieën, zoals zoekmachine optimalisatie of SEA (Search Engine Advertising). Maar

...

Als u buiten een bijeenkomst organiseert, bent u erg afhankelijk van het weer. Het kan namelijk gaan regenen, of de

...

Wilt u een traprenovatie laten plaatsen door een van de experts uit regio Hilversum? Bekijk dan nu het assortiment van

...

Een vloerverwarming aanleggen is geen simpele klus. Je hebt namelijk vaardigheden nodig om dit op de correcte manier te doen.

...